Landskapsresa till Blekinge 2023

Dag 1.

Ett elakt regnväder och mycket blåst följde oss 47 aktiva seniorer som åkte på årets landskapsresa till Blekinge.

Med Ingemar Enström som chaufför blev det första stoppet vid Risa strax före Jönköping.

Färden gick vidare genom Småland och till glasriket i Kosta där vi stannade för lunch. Vi hade också gott om tid att handla och se oss omkring i glasrikets shoppingcenter.

Resan gick vidare förbi Tingsryd till folkhögskolan i Bräkne Hovby. Där tog Ulrika Berg och två vaktmästare emot oss. Hon hälsade oss välkomna och försökte inviga oss i nyckeltaggarnas underbara värld.

Vi bodde i nybyggda hus och de var ganska spartanskt inredda, framför allt sängarna som inte var direkt anpassade för gamla seniorer.

Under middagen berättade Ulrika om skolan som var 3:e äldsta i Sverige och startades 1869. Nu drivs den i regionens regi.

Dag 2.

Första besöket idag blev Björketorpstenen, 4 meter hög. Den har en ovanlig inskription, en förbannelse som lyder ”Mäktiga runors hemlighet dolde jag här, kraftfulla runor. Den som bryter detta minnesmärke skall ständigt plågas av arghet. Svekfull död skall träffa honom. Jag spår fördärv.” Även två andra stenar finns där och de bildar en triangel med denna runsten.

Foto: B-M Håkansson

Andra besöket blev länsmuseet i Karlskrona, dessa två besök blev i stället för en skärgårdstur med båt. Den gick inte att genomföra pga vinden. Det blåste så mycket att även Polenfärjorna låg kvar i hamn.

Vi fortsatte med en stadsrundtur där bl.a Amiralitetskyrkan och Rosenbom vid kyrktrappan fick ett besök. Rundturen avslutades vid Marinmuseet för lunch och besök på de olika våningarna med sjöhistoria, havsbottenmiljön och Ubåtshallen. I Ubåtshallen ligger det 2 ubåtar, den gamla Neptun och en nyare i Najaden klassen. Den kunde man gå in i, men kön var lång så alla hann inte med det. Vi tittade även in i hallen för allmogebåtar.

Färden gick vidare till Konstantinopel där vi besökte kyrkan med sina speciella väggmålningar. En promenad i hamnen hanns med också.

Konstantinopel kyrka. Väggmålning. Foto: B-M Håkansson

Nästa stopp blev vid stenen som restes efter slaget vid Brömsebro. Vädret stod oss bi så det fungerade fint att se på platsen från alla håll.

Dag 3.

Idag styrde vi kosan västerut mot Ronneby och besök i Heliga korskyrkan, en gammal kyrka med anor från 1100-talet. Vi fortsatte med en kortare promenad genom det gamla Ronneby.

Sedan gick färden vidare till Ronneby brunn där vi fick besöka kallbadhuset, här har man samlat mycket materiel till ett blivande museum.

Vi fick även dricka brunn, som är en gammal metod för att bota all slags sjukdom och krämpor. Vattnet var mycket järnhaltigt och smakade därefter. Vi fick tid att se oss omkring i den vackra parken med alla dess rododendron. Vi får åka dit en gång till när de blommar.

Saknas på bilden gör M Torell. Foto: Jan Vinberg

Vi fortsatte mot Karlshamn och en stadsrundtur, vi såg bland annat det kända utvandrarmonumentet av Karl-Oskar och Kristina. Ett besök i Skottsbergska gården som är en köpmansgård byggd 1766. Runt hörnet i samma kvarter besökte vi Punschmuseet. Detta är Sveriges enda punschmuseum.

Efter många besök och intryck avslutade vi dagen med en tre rätters middag på Eriksbergs Hotell & Safaripark. Rundturen i parken blev inte av, men vi såg vildsvin med kultingar, hjortar som betade intill vägen ändå.

Dag 4.

Mindre blåst och lite mer blå himmel möter oss när vi åker till Mörrums ån och Laxens hus. Vi delas upp i två grupper. En fick lyssna på en sägen om ett julottebesök som inte gick som det brukar. Den andra gruppen fick info om laxfiskets ”underbara värld” med allt vad det innebär.

Staty vid Laxens hus. Foto: B-M Håkansson

Dagens lunch serverades i Jämshögs folkhögskola där även rektorn informerade oss om skolan.

Sista besöket för denna resa var Jämshögs hembygdsgård. Där finns ett skolmuseum och utställning om författarna Harry Martinsson och Sven Edvin Salje.

Efter detta besök vände vi hemåt igen. Ingemar har som vanligt sett till att vi kommit fram på allra bästa sätt.

Vi har haft bra guider med stor inlevelse och kunskap i sitt område. Logistiken med allt vad det innebär har fungerat mycket bra. Ett stort tack till samordnare Ulrika Berg och våra kontakter med henne Barbro Ljunge och Kristina Segerfeldt.